Historia

Od XIV wieku tereny dzisiejszego Ursusa zajmowały wioski Czechowice, Skorosze i Szamoty. Nieco później dołączyła do nich wieś Gołąbki.

W 1893 roku kilku przedsiębiorców postanowiło dobrze ulokować posagi swoich siedmiu córek i założyło Towarzystwo Udziałowe Specjalnej Armatury i Motorów. Fabryka Towarzystwa początkowo mieściła się przy ul. Siennej 15 w Warszawie. Produkowała armaturę dla kotłów parowych, cukierni, gorzelni i wodociągów. W 1905 roku została znacznie rozbudowana i zmodernizowana. Rozpoczęto wówczas produkcję silników spalinowych Ursus. Do 1914 roku ich produkcja nadal odbywała się przy Siennej (fabryka znajdowała się tam, gdzie teraz wylewane jest lodowisko przed Pałacem Kultury i Nauki), choć od 1909 roku firmę zaczęto przenosić do nowych budynków przy ulicy Skierniewickiej na Woli. Od historii założenia firmy pochodzi logo zakładów „P7P” , a jedną z głównych ulic dzielnicy nazwano Posagiem Siedmiu Panien.

Przedsiębiorstwo z założenia miało produkować silniki spalinowe i ciągniki rolnicze, ale z powodu trudności produkcyjnych i finansowych oraz sytuacji politycznej rozszerzono produkcję o zamówienia dla wojska. W Centralnych Warsztatach Samochodowych remontowano samochody, a fabryka podjęła się produkcji maszyn do wytłaczania łusek do naboi i podstaw do karabinów maszynowych oraz montażu pocisków.

W 1923 roku powstały nowe hale fabryczne w Czechowicach pod Warszawą, czyli na terenie dzisiejszego Ursusa. Naczelną dyrekcję czechowickiego obiektu powierzono inż. Wiesławowi Januszewskiemu, zarządzanie Fabryką Samochodów – inż. Tadeuszowi Hennelowi, a Fabryką Metalurgiczną – inż. Kazimierzowi Gierdziejewskiemu. W tym czasie zakłady przestawiły się przede wszystkim na produkcję ciężarówek i autobusów.

W 1930 roku Zakłady Mechaniczne Ursus Spółka Akcyjna zostały przejęte przez Bank Gospodarstwa Krajowego i na mocy umowy dzierżawnej włączone do Państwowych Zakładów Inżynierii, których produkcja była w tamtych latach nastawiona na potrzeby wojska. Ursus produkował wówczas m.in. czołgi, ciągniki opancerzone kołowe i gąsienicowe, samochody pancerne, ciężarówki Ursus i Saurer, wozy strażackie i pocztowe, a ponadto bardzo popularne motocykle Sokół oraz silniki lotnicze, stacjonarne i dla rolnictwa. O roli zakładów w gospodarce świadczy wizyta prezydenta Ignacego Mościckiego, który odwiedził każdy z jej wydziałów.

Bliskość przemysłu sprzyjała przemianie Czechowic w osiedle przyfabryczne. Kryzys lat trzydziestych wyhamował rozkwit miejscowości, ale w 1939 roku liczyła ona już prawie 7 tys. mieszkańców i miała szkołę powszechną, posterunek policji i przystanek kolejowy.

W latach 1939–1945 Niemcy przejęli fabrykę i produkowali w niej uzbrojenie. Nielegalnie wytwarzano tam natomiast zapalniczki zwane sabotażówkami, a dochód z ich sprzedaży zasilał polskie podziemie.

W 1946 roku władze państwowe podjęły decyzję o rozpoczęciu w czechowickich fabrykach produkcji ciągników rolniczych. Pierwszy ciągnik zjechał z taśmy montażowej w 1947 roku wprost na defiladę pierwszomajową jako „dar robotnika i inżyniera na 1-go Maja dla brata chłopa” – jak głosił transparent. Dzięki produkcji ciągników miejscowość zaczęła się ponownie rozwijać.

W 1948 roku powstały państwowe Zakłady Mechaniczne Ursus. Zatrudnieni w nim konstruktorzy w kolejnych latach prowadzili prace nad polskim ciągnikiem.

1 lipca 1952 roku Czechowice, Skorosze, Szamoty, Gołąbki i Grabkowo zostały połączone w jedno miasto Czechowice, które w 1954 roku zmieniło nazwę na Ursus.

Ursus szybko się rozwijał, przede wszystkim dzięki fabryce. W latach 1968–1978 powstało tu okazałe i wysokie osiedle mieszkaniowe Niedźwiadek. 1 sierpnia 1977 roku Ursus został przyłączony do Warszawy i stał się częścią dzielnicy Ochota.

W 1971 roku w wyniku decyzji rządowych wstrzymano produkcję i dalszy rozwój konstrukcji polskich ciągników rodziny U, a dla Ursusa wybrano drogę rozwoju opartą na licencji firmy Massey Ferguson. Budowa licencyjnej fabryki w Ursusie i uruchomienie nowej produkcji finansowane były z kredytu udzielonego przez międzynarodowe instytucje finansowe – Klub Paryski i Klub Londyński. Kredyt miał być spłacany sukcesywnie produkcją ciągników MF, inwestycja okazała się jednak przeszacowana, a Ursus, nie mogąc wywiązać się ze zobowiązań, zaczął popadać w długi.

25 czerwca 1976 roku w Zakładach Mechanicznych Ursus rozpoczęły się strajki w proteście przeciwko podwyżkom cen żywności. Na kilkanaście godzin zablokowane zostały linie kolejowe, a odpowiedzią była brutalna pacyfikacja i aresztowania, a potem procesy i surowe wyroki dla organizatorów strajków.

W 1991 roku nastąpił podział Zrzeszenia, z którego powstały Zakłady Przemysłu Ciągnikowego Ursus. W latach 1988–2003 przeprowadzono głęboką restrukturyzację ZPC Ursus SA. W jej wyniku w dziewięciu polskich miastach (Warszawie, Żyrardowie, Gorzowie Wielkopolskim, Chełmnie, Nisku, Sulęcinie, Włocławku, Lublinie, Poznaniu) powstało wiele nowych podmiotów gospodarczych produkcyjnych i usługowych, które podlegały kolejnym prywatyzacjom i restrukturyzacjom. Część z nich upadła, nie potrafiła bowiem znaleźć dla siebie miejsca na rynku. W 2001 roku z głównej części holdingu powstały nowe podmioty gospodarcze: Fabryka Ciągników Ursus Sp. z o.o. i Lubuskie Zakłady Mechaniczne Sp. z o.o. w Gorzowie Wielkopolskim, które w 2003 roku wspólnie z Przedsiębiorstwem Handlu Zagranicznego Bumar utworzyły nowe przedsiębiorstwo o nazwie Ursus Sp. z o.o.

1 stycznia 1993 roku z części dotychczasowej dzielnicy Ochota wydzielono nową dzielnicę Ursus. W wyniku zmiany ustroju m.st. Warszawy na mocy ustawy z dnia 25 marca 1994 roku Warszawa stała się związkiem komunalnym 11 gmin, w którego skład wchodziła gmina Warszawa-Ursus. Następnie na podstawie ustawy z dnia 15 marca 2002 roku o ustroju miasta stołecznego Warszawy stolica Rzeczypospolitej Polskiej miasto stołeczne Warszawa stało się gminą mającą status miasta na prawach powiatu, a Ursus – jedną z 18 dzielnic.

W 1992 roku Rada Warszawy podjęła uchwałę o odrolnieniu wszystkich gruntów w stolicy. Decyzja ta wpłynęła na gwałtowny rozwój budownictwa w Ursusie. W końcu XX wieku w Ursusie powstało 16 osiedli mieszkaniowych. Szacuje się, że liczba mieszkańców gminy w tym czasie wzrosła z 40 do ponad 60 tysięcy.

Rozwój terenów mieszkaniowych wraz z infrastrukturą spowodował, że 1 stycznia 1993 roku Ursus, wyłączony z dzielnicy Ochota, otrzymał status warszawskiej dzielnicy Ursus. Został niezależną dzielnicą Warszawy. Ursus jest podzielony na 5 obszarów: Gołąbki, Szamoty, Niedźwiadek, Czechowice i Skorosze.

1 stycznia 2015 roku dzielnica zajmowała obszar 9,36 km² i liczyła prawie 56,49 tys. mieszkańców. Jest to jedna z najmniejszych dzielnic w Warszawie, ze średnią gęstością zaludnienia 6035/km². Średnia gęstość zaludnienia w Warszawie to 4590/km².

Ursus ma najniższy ze wszystkich dzielnic Warszawy wskaźnik przestępczości na 100 tysięcy mieszkańców, i dotyczy to przestępstw drobnych i poważnych.

3 lipca 2014 roku Rada Miasta st. Warszawa podjęła uchwałę o opracowaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów poprzemysłowych w rejonie ulicy Orłów Piastowskich – część I. Uchwalenie planu i poczynione inwestycje infrastrukturalne otworzyły nowy rozdział w historii dzielnicy Ursus, zainicjowały wielki proces inwestycyjny, powstanie setek nowych miejsc pracy i osiedlenie się nowych mieszkańców. Nastąpił rozwój przedsiębiorczości istotnej dla biznesu, ekologii, edukacji, kultury i zdrowia.

Dokument umożliwił rozpoczęcie rewitalizacji zdegradowanych terenów poprzemysłowych i uporządkowanie urbanistyczne obszaru o powierzchni około 220 ha, który stanowi 25% powierzchni całej dzielnicy Ursus. Jest to dziś obszar o największym potencjale inwestycyjnym na terenie m.st. Warszawy, objęty jednorodnym planem zagospodarowania przestrzennego, z doskonałymi nowoczesnymi rozwiązaniami infrastruktury komunikacyjnej szynowej i drogowej, oddalony tylko o 9 km od ścisłego centrum Warszawy i 5 minut jazdy samochodem od lotniska Fryderyka Chopina.

buy levitra without prescription

Disclaimer

The information on this website is the property of CPD S.A. It must not be duplicated in any format

Contact Us

CPD S.A.
ul. Prosta 20
00-850 Warszawa
tel.: +48 660 128 353

e-mail: info@cpdsa.pl